Här är premiumprodukten som får kosta lite mer – trots inflationen
– Svenskar blivit duktigare på att urskilja bra och medelmåttig kvalité på produkterna man använder i det italienska köket. För 30 år sedan var det svårt att få tag i en god parmesan eller en bra olivolja. Men det är annorlunda nu och det är på grund av att kunskapen är en helt annan i dag. Man vill återuppleva rätterna man provat på semestern i Italien och då vill man ha bra grejer. Den gamla pyttipannakulturen kring italiensk mat, med att man tog det som blev över och gjorde en pastasås på det, börjar försvinna, säger Tomas Bacoccoli.
Just att lansera en premiumprodukt så nära innan Rysslands storskaliga invasion av Ukraina kunde ha visat sig vara ett misstag. Det senaste året när matpriserna har skenat iväg har de flesta premiumalternativ inom de flesta produktkategorier, som inte säljs till kampanjpriser, backat till förmån för billigare alternativ. Men den trenden har inte varit lika tydlig inom pastasegmentet.
Enligt siffror som analysföretaget NielsenIQ tagit fram åt Fri Köpenskap har det inte varit någon spektakulär skillnad i hur försäljningsutvecklingen av pasta som säljs under dagligvarukedjornas egna varumärken, som generellt sett ligger lägre i pris, och den från externa leverantörer. Volymförsäljningen av emv-produkterna har ökat med 2 procent med de externa leverantörernas produkter tappat 1 procent det senaste året.
– Jag kan konstatera att premiumpastan håller stånd. Om man jämför med premiumolivolja upplever jag att det finns en mycket större försiktighet där bland kunderna. Men det är inte alls så med pastan, nästan tvärtom, säger Tomas Bacoccoli.
Bacoccoli har nyligen fått in sina produkter i flera butiker, bland annat på Ica Maxi Bromma och Ica Nära Humlegården, och bolaget oroas än så länge inte av en minskad efterfrågan på pastaprodukterna.
Hur kommer det sig att premiumpastan klarat sig så bra jämfört med premiumprodukter i andra kategorier?
– Det är en bra fråga. Snabbanalysen är att även om en pasta kostar 80 eller 90 kronor så blir det inte så mycket per person om man slår ut det på fem personer. Och jag tror också att det är en kategori där det är lättare att uppleva skillnad i kvalité. Det är ändå överkomliga priser, även om de höjts en del, och då vill man inte byta ner sig, säger Tomas Bacoccoli.
Enligt Hanna Stenquist, kategorichef på Ica, har premiumpasta varit på uppgång under ett längre tag.
– De senaste årens mattrend kring pasta och pastarätter har verkligen gett ett uppsving för pastahyllan och gjort kunden mer nyfiken på andra pastaformer än de traditionella. Vi har även sett ett ökat intresse av bronsvalsad pasta och andra former av premiumpasta med till exempel 100 procent durumvete. Pandemi och ökat hemmaätande har även påverkat och gjort pastan till huvudperson till helgmaten även om korta former som spirali, penne, farfalle samt spagetti och makaroner fortfarande är stadiga vardagsfavoriter, säger hon.
Länk till artikel https://www.food-supply.se/article/view/903646/har_ar_premiumprodukten_som_far_kosta_lite_mer_trots_inflationen?token=90ork1u4rzqhnt85vfyp2hho5wq5z04m